Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Ensamensopgaven i dansk
          • Den litterære artikel
          • Kronikken
          • Essayet
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
        • Værktøj
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige eksamen (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Aktiviteter i vejledningsperioden (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Vejledning i skriveperioden (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Problemformulering, problemstillinger og opgavens røde tråd(SRP)
        • Sprog og opsætning (SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
        • Argumentation og dokumentation (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Opgavens faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
    • Portal.supportcenter.dk
  • Hjælp

Opgavens faglige mål

Formålet med studieretningsprojektet er, at du skal arbejde selvstændigt med at fordybe dig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område i tilknytning til din studieretning. Ved at 
kombinere forskellige faglige tilgange og discipliner, som forstærker den faglige fordybelse, skal du demonstrere, at du er i stand til selvstændigt at udvælge, inddrage og anvende relevant baggrundsstof, 
og at du er i stand til at gennemføre en kritisk vurdering på et fagligt og metodisk grundlag. 

Opgaven skal forberede dig på de arbejdsformer, som du vil møde på en videregående uddannelse. 

De faglige mål for de store opgaver er beskrevet i læreplanen for gymnasiet i bilag 7 om Studieretningsprojektet (du kan finde link til hele bekendtgørelsen om studieretningsprojektet ved at følge linket i boksen til højre) er: 

§  demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder
Det betyder, at du selvstændigt skal løse en tværfaglig opgave, der ligger udenfor den daglige undervisning.  

§  demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse
Det betyder at du selv skal vælge, hvordan og med hvilke faglige metoder, du vil løse opgaven. 

§  beherske relevante faglige mål i de indgående fag
Du skal selvfølgelig ikke nødvendigvis kunne sætte flueben ud for alle de enkeltfaglige mål, men de kan være en fin målestok for din opgave. 

§  udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale
I forbindelse med DHO vil du få en del hjælp med hensyn til at finde og vælge materiale, men du skal stadigvæk selv vælge og strukturere materialet. 

§  demonstrere evne til faglig formidling
Du skal altså ikke blot kunne forstå, men også forklare og formidle din viden til en læser (censor/eksaminator). Du ikke bare bruge faglige begreber m.v., men også lave en sammenhængende og sammenskrevet opgave som er god at læse, dvs. som har et nuanceret og præcist sprog uden sproglige fejl.  

§  besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen
Det er vigtigt, at din besvarelse af den overordnede problemformulering er styrende for hele opgaven. Der skal altså være en rød tråd mellem indledningen, de enkelte afsnit og konklusionen - sørg for at holde fokus opgaven igennem. 

§  beherske fremstillingsformen i en faglig opgavebesvarelse (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse)
Det er vigtigt i den akademiske opgave, at du dokumenterer hvorfra du har din viden, eller på hvilken baggrund du drager dine konklusioner - dette sker gennem citater, notatapparat, og litteraturliste. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde en kommenteret udgave af de faglige mål for de store opgaver i gymnasiet. 

Læs også

  • Tidsplan og aflevering
  • Bedømmelseskriterier
  • Link til STX-bekendtgørelsens bilag 7 om Studieretningsprojektet


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk