Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Forarbejde
  • Titel
  • Indledning
  • Analyse
  • Fortolkning
  • Perspektivering
  • Afrunding

Den litterære artikel

Om den litterære artikel
Den litterære artikel som opgavegenre handler om at analysere en eller flere fiktionstekster. Som i de andre opgavegenrer skal du forestille dig en læser der ikke kender materialet, men som er parat til at lade sig interessere. Derfor bør artiklen indeholde:
  • en indledning der kan fange læseren
  • en kort præsentation af teksten
  • en metodisk tekstanalyse
  • en fortolkning, baseret på analysen
  • en perspektivering af teksten
  • en afrunding der lukker og slukker
 
Som forfatter af artiklen er dit mål at delagtiggøre den interesserede læser i hvad du har fundet ud af omkring teksten, og at overbevise læseren om gyldigheden af det.
Om omfanget: du forventes at skrive minimum 3 1/2 side. Angivelserne herover ved de enkelte afsnit er selvfølgelig bare vejledende — men alligevel en god indikator på hvor du skal forberede dig på at lægge vægten.

AFSNIT

INDHOLD

OMFANG

Indledning

Skriv dig ind på emnet og præsenter teksten, så både du og læseren kommer i gang — og i samme retning!
Præsentation af teksten

1/4-1/2 side

Analyse

Danskfaglig analyse, dvs. med anvendelse af faglige begreber. Analysen skal udfolde den vinkling som indledningen har lagt, og det fokus som selve opgaveteksten har formuleret.
Husk at dokumentere i form af tekstnedslag (henvisninger/citater).

1 1/2-2 1/2 side

Fortolkning

Her præsenterer du dit samlede bud på en forståelse af teksten med udgangspunkt i din analyse.
Husk at du skal dække opgaveformuleringens krav til analysen (dvs. dens analytiske fokus).

1/2-3/4 side

Perspektivering

Perspektiver i overensstemmelse med opgaveformuleringen, dvs. fx til genre eller periode.

1/2-1 side

Afrunding

Du skal i mål, og det skal læseren også. Rund artiklen af i forhold til indledningen og det oplæg du gav der. Afrundingen kan evt. være en del af perspektiveringsafsnittet.

1/4 side

 

Baseret på Bødtcher-Hansen og Mose: Skriftlig eksamen i dansk (stx)

.
Forarbejde
Inden du skriver skal du planlægge din skrivning så du ved hvad du vil med de enkelte afsnit.

På den måde sikrer du dig en rød tråd gennem besvarelsen. Samtidig vil det gå meget hurtigere at skrive selve opgaven, fordi du ved hvad der skal stå hvor, og hvilke pointer du vil skrive dig frem til i de enkelte afsnit.

Du kan downloade et skema til forarbejdet i kolonnen til højre. Det kan du begynde skrivearbejdet i.

Start med at læse venstre side i skemaet, og skriv stikord til hvad en form- og indholdsanalyse kan indeholde. Udfyld derefter højre-siden (Du behøver ikke nødvendigvis tage punkterne i rækkefølge).


.
Titel
Titlen skaber det første indtryk hos læseren. En sjusket udført eller ligegyldig titel stemmer forventningerne lavt.
 
Picture
Brug opgavens titel på din artikel. Det vil som regel betyde at den får samme titel som din primærtekst -- skriv den korrekt af.
Skriv titlen med stort begyndelsesbogstav og uden punktum.
Picture
Undgå stave- og sjuskefejl! Overalt!

.
Indledning 
Gør dig fortjent til at blive læst! Fang læserens opmærksomhed og antyd hvad dit fokus vil være i analysen og fortolkningen. På den måde styrker du strukturen og opmærksomheden, ikke kun hos læseren, men også hos dig selv.
Her præsenterer du din vinkling på den tekst der danner udgangspunkt for dit analysearbejde, og du gør stoffet vedkommende for din læser inden du runder af med at introducere analyseteksten med titel og forfatternavn.

Picture
Skriv gerne en tragtindledning (hvor du starter bredt og snævrer ind mod emnet)
Tag udgangspunkt i en almen erfaring som er repræsenteret i teksten
Tag udgangspunkt i et citat fra teksten
Tag udgangspunkt i tekstens genre
Tag udgangspunkt i tekstens periode
Start med et retorisk spørgsmål
Picture
Undgå at referere analyseteksten
Undgå at referere til dig selv og dine egne meninger
Undgå metasprog, dvs. henvisninger til skriveprocessen. Du skal fx ikke skrive om at du sidder og skriver nu fordi du har fået til opgave at …
Undgå klicheer
Opgaven handler ikke om dig! Undgå fokus på dig selv
 
Picture
Eksempel: tragtindledning
Picture
Eksempel: indledning med udgangspunkt i et citat

.
Analyse
Analysens opgave er at fremdrage de virkemidler i teksten som fører frem til den endelige fortolkning. Derfor kommer analysen typisk ind på størrelser som komposition, sprog, tid og sted, fortæller, synsvinkel, fremstillingsform, personkarakteristik, og dermed kommer analysen til at kvalificere og underbygge fortolkningen.
Du skal gå ud fra at læseren ikke kender teksten, så du bør indlede analysen med en ganske kort indføring i den, et resume, men ikke et referat.
Det vil være en dårlig ide at gennemgå alle elementer i en analysemodel — vælg i stedet de vigtigste, dvs. de mest relevante ud, og arbejd grundigt med dem. Og dokumenter de vigtigste pointer med et par velvalgte og skarpt tilskårne citater.

Picture
Slå ned på de elementer i analysen som er centrale for din fortolkning.
Vælg (nogle få) centrale citater som dokumentation.
Picture
Undgå at referere teksten.
Undgå citatmosaik.
Undgå ophobninger af detaljer — du skal turde skære ind til det vigtigste.

Picture
Eksempel: indledende resume

.
Fortolkning 
Fortolkningen er kronen på værket i analysen. Her samler du dine analyseresultater til en kvalificeret og begrundet forståelse af tekstens udsagn. Her vover du at give et bud på hvad forfatteren har villet vise — eller i hvert fald på hvad teksten synes at sige. Her vil du også kunne sige noget om hvilke værdier teksten afspejler, eller ligefrem gør sig til talsmand for.
Din fortolkning skulle gerne rime med det oplæg (den fortolkningshypotese) du har formuleret eller bare antydet i indledningen. Hvis ikke, må du skrive indledningen om.

Picture
Sørg for at din fortolkning fremstår som en (logisk) konsekvens af hvad du har fundet under analysen.
Picture
Undgå at kaste dig ud i noget du ikke har belæg for i analysen.

.
Perspektivering 
Her vil du ofte blive bedt om at sætte teksten i forhold til genren, perioden eller forfatterskabet — med det formål at du skal demonstrere din forståelse og din danskfaglige viden. Perspektiveringen indebærer at du også kan argumentere for hvorfor perspektiveringen gælder.

Picture
Start afsnittet med en fokussætning, som fx:
  • Den samme problematik ser vi hos en forfatter som …
  • Ligesom andre moderne noveller adskiller denne sig fra den klassiske …
  • Også i slutningen af 1800-tallet interesserede man sig for …
Sørg for at din perspektivering giver mening: forklar den.
Picture
Undgå blot at nævne — der skal forklaringer til.

 
Afrunding 
Afrundingen kan være sidste del af perspektiveringen. Den skal blot følge læseren til dørs, markere at nu er du færdig, og artiklen er slut. Det kan du fx gøre ved at opsummere hvad du fandt ud af, eller ved at vende tilbage til dit fokus i indledningen

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Her får du en kortfattet, skematisk oversigt over den litterære artikel med vejledende angivelser af omfang.

Læs også

  • Kronikken
  • Essayet
  • Skrivehandlinger

forarbejde-litteraer-artikel.doc
File Size: 38 kb
File Type: doc
Download File


eksempler-litteraer-artikel.docx
File Size: 81 kb
File Type: docx
Download File


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk